Innerlijke glimlach

Oefening innerlijke glimlach

In de Qigong-oefeningen maken we gebruik van de ‘innerlijke glimlach’. Kijken met liefde naar jezelf. We zijn vaak streng voor onszelf en vinden niet snel dat we het goed doen. In mijn lessen en in mijn dagelijks leven probeer ik met zachtheid en respect naar mijzelf (en mijn omgeving) te kijken. Zonder oordeel en met een uitnodigende blik naar mijn lichaam en geest. Als je zonder oordeel kijkt naar wat er is, kan ‘het probleem’ zich werkelijk laten zien. Er ontstaat dan ruimte om te bewegen, te veranderen, te ontwikkelen en te groeien.
Als je met een innerlijke glimlach en met zachte liefdevolle aandacht naar binnen kijkt, openbaren de mogelijkheden zich vanzelf! Dat geldt niet alleen voor de lessen, maar ook voor het dagelijkse leven!

Hoe werkt de innerlijke glimlach?

Als je werkt met de innerlijke glimlach, scheiden volgens de oude taoïstische meesters, je organen een honingachtige stof af die je hele lichaam voedt. Je organen of andere delen van je lichaam krijgen meer ruimte en zullen zachter en vochtiger worden, waardoor ze beter gaan functioneren. Je immuunsysteem wordt geboost, doordat de innerlijke glimlach specifiek de thymusklier versterkt. De thymus is belangrijk bij je afweer. De cellen in de thymus beschermen je tegen bacteriën, virussen en schimmels.

Je ogen zullen als eerste in een stress-situatie de signalen uit de omgeving opvangen en een bevries-, vecht- of vluchtreactie veroorzaken. Doordat je ogen zijn verbonden met het autonome zenuwstelsel is het belangrijk je ogen ‘zacht’ te laten worden door ze helemaal te ontspannen. Door je ogen te ontspannen, creëer je voor je lichaam een veilige situatie en ontspanning in je hele lichaam.

Hoe activeer je je innerlijke glimlach?

Hieronder een oefening om je innerlijke glimlach te activeren:
Ga lekker ontspannen zitten op een stoel. Je kruin wijst naar de blauwe hemel en je billen voel je goed op de stoel zitten. Je voeten staan stevig op de grond. Visualiseer of er lange wortels onder je voeten, de aarde in groeien. Net zoals een boom met haar lange wortels tot diep in de aarde. Maak contact met de aarde.

Ga vervolgens met je aandacht naar je kruin. Visualiseer je hoofd hoog in de wolken, in de blauwe lucht en nog verder omhoog het universum in. Laat al je afleidende gedachten los. Je hoofd is als een bergmeer, stil en helder. Verbind de hemel met de aarde, als één lijn, van boven naar beneden en van beneden naar boven.

Ontspan je schouders en je boven- en onderrug, leg je handen ontspannen op je bovenbenen. Adem drie keer rustig in naar je buik en blaas weer uit.

Ontspan je hele gezicht, je voorhoofd, je wangen, je ogen. Je ogen worden steeds zachter en zakken dieper weg in je oogkassen alsof ze op een zacht bedje van mos liggen. Denk aan iets waar jij liefdevol om moet glimlachen: een pasgeboren baby die je vasthoudt, een puppy of kitten die je knuffelt of een pasgeboren lammetje dat je ziet. Als vanzelf trek je je mondhoeken iets op richting je oren en ontspant die liefdevolle glimlach je hele gezicht.

Breid je glimlach uit en glimlach naar je hart, open je hart als een lotusbloem. Stuur je liefdevolle glimlach door naar een specifieke plek in je lichaam of laat de glimlach door je hele lichaam stromen.

Tot slot glimlach je naar je (onder)buik, je centrum. Leg je handen op je navel, voel en hou de glimlach vast als je voorzichtig je ogen weer open doet.
Door deze oefening te doen voel je een enorme zachtheid en openheid waar vanuit je je dagelijkse werkzaamheden kunt gaan doen of verder kunt gaan oefenen!

Say Qieez ❣️